Friday, May 15, 2009

DARI CIKGU KEPADA DATUK



DARI CIKGU KEPADA DATUK
Petang ni tok wan berkereta bersama rombongan mengunjungi Auni Hafsah cucu kesayangan tok Wan di semenyih. Sudah bergelar tok wan rupanya Abu Hassan Morad. Datin( gelaran baru untuk isteriku apabila aku dapat datuk) telefon memberitahu dia tak dapat datang. Ada kerja-kerja yang belum selesai di premisnya. Sungguh dalam seminggu ini dari cikgu kepada datuk. Ucapan selamat harilahir, panjang umur murah rezeki datang dari anak-anak murid Maahada dan SMAKL. Rindu tak jumpa dengan Yassin, tiba-tiba dapat email daripadanya.Terima kasih kalian, kalian tetap di hati saya.Maaf tak sempat nak membuka facebook.


Seminggu sebelum itu rakan-rakan menyampaikan ucapan tahniah kerana sudah dianugerahi datuk. Auni lahir ke dunia, cucu sulung saya. Kemudian minggu ini 16 Mei, ucapan selamat hari guru pula memenuhi email dan sms daripada anak-anak murid. sungguh terharu, sekali jadi cikgu sampai bila-bila jadi cikgu.

Berkereta dari Semenyih menuju Ke Kota Damansara. Sempat melalui DUKE- Damansara Ulu Klang Expressway untuk menghantar Kak Aliah. Alangkah baiknya jika Najib memberi tumpuan untuk membaiki sistem pengangkutan awam di negara ini terutama kota Kuala Lumpur dalam sasaran kerja beliau.

Ketika Pak Lah mula berkuasa dulu, dia juga menjanjikan perkara yang sama tetapi tidak ke mana. Puduraya terus bersarang dengan ulat-ulat. Bas menurun penumpang di tepi jalan. Teksi ikut suka letak harga. Kemalangan jalanraya dan pelbagai lagi rungutan yang cukup memualkan kita semua.
Pun isu kemudahan awam tidak begitu panas kerana ia hanya melibatkan golongan bawahan jadi sekejap berkocak kemudian tenang kembali. Yang tak tenangnya warga kota yang terpaksa melalui hari-hari menyiksakan apabila mahu menggunakan kemudahan awam. Juga yang lebih mengganggu fikiran kita ialah berkecamuknya politik orang Melayu.

Suatu ketika orang Melayu selalu berbangga bahawa politik negara ini di tangan mereka tetapi hari ini keadaannya sudah berbeza. Malaysia sudah berbeza. Pak Lah membawa dasar yang cukup membahayakan masa depan orang Melayu. Ketika mahathir mudah sekali bangsa lain menghormati hak orang Melayu tetapi sejak Pak Lah dan berlarutan sehingga Najib, keadaannya tidak memihak kepada orang Melayu.

Ketika ahli politik PKR mengugut akan meletakkan jawatan dan bagi membolehkan di ada pilihanraya semula, tiga hari selepas itu, dengan penuh hormat dia diistihar tidak membahayakan lagi kepada keselamatan negara. Bahkan bukan itu saya Uthayakumar menempelak menteri dan tidak akan mengucapkan terima kasih kepada kerajaan. Depan-depan dia memalukan pemerintah.

Sebaliknya beberapa orang Melayu yang sudah 7 tahun di tahan ISA, sedikit pun tidak diberi perhatian dan belas kasihan dan dicap lagi sebagai membahayakan keselamatan negara. Sungguh malang orang Melayu ketika di tangan pemerintah orang Melayu.Berlaku adillah.

Subuh ustaz sahid, imam masjid Ghufran membacakan beberapa hadis mengenai peristiwa akhir zaman antaranya akan terbit dajal dan kuncu-kuncunya dan mereka berusaha untuk merampas kota Madinah namun Allah gagalkan hasrat mereka.

Seminggu ini saya agak sibuk menyelesaikan dokumentari khas haji iaitu memproses bahan-bahan mentah yang kami perolehi ketika berkunjung ke tanah suci tahun lalu. Juga produksi Panggilan Agung dan Belajar Bahasa Arab Hijaz untuk THaji juga sedang rancak shootingnya.

Kerja-kerja dakwah tidak boleh sesekali surut kerana jika kita surut, musuh-musuh Islam akan menapak. Setapak kita susut, setapak musuh melangkah. Medan perjuangan semakin luas dan kompleks. Ia memerlukan tokoh yang hebat bukan saja pada fizikal, kebolehan bertutur, pemikiran yang hebat tetapi yang lebih penting ialah iman. Jiwa yang bersih seperti magnet dan ia akan mampu menarik manusia kepada kebaikan.

Kerja-kerja melahirkan manusia yang hebat di hati adalah tugas dan tanggungjawab yang harus dipikul bersama.

InsyaAllah teruskan perjuangan.




Astana karya

No comments: