Tuesday, May 26, 2009

Pesta buku dan kampungbuku

Hari-hari berlalu dengan kerja-kerja yang datang bertimpa-timpa. Banyak yang hendak dilakukan untuk menyemarakkan media Islam. Namun hambatan tugasan melayan tetamu membuat kerja-kerja penulisan tercicir. sesuatu yang tidak baik. Namun itulah hakikatnya yang saya hadapi sejak beberapa tahun terakhir ini. Namun saya bersyukur dikurniakan Allah generasi pewaris anakanda ummu hani yang ligat berkarya. Saya berharap dia menjadi seperti padi semakin lebat buahnya semakin tunduk ia ke bumi. Berkarya untuk mendidik masyarakat namun alangkah baik jika ia lebih dahulu mendidik diri kita.

Seharian menghadiri mesyuarat buku sehingga tertinggal tugas-tugas di AV terutama menjenguk dan bertanya khabar di RTM yang tidak `mesra' lagi dengan produk baru. Saya menaruh harapan untuk menghasil drama-drama Islam namun ruang masih terhad.

Ada orang bertanya mengapa tidak memulakan langkah menerbitkan filem Islam? Ya jawapannya saya sedang berusaha ke arah itu. Semangat dan cita-cita tetap ada. Cuma banyak kengkangan yang perlu saya hadapi.

Mesyuarat pesta buku Frankfurt berlangsung di Maltrade. Pesta buku terbesar dari 14-18 Okt 09. Perbelanjaan hampir mencecah rm 15k namun suatu pelaburan yang baik untuk membawa buku-buku Islam ke peringkat antarabangsa.

Saya bercadang membuat penggambaran Kembara Buku bersama Syeh Munawar dan berharap PNM akan menjadi penerbitnya nanti.

KAMPUNGBUKU WHITE ELEPHANT

Dalam diam-diam, saya dan isteri sedang berusaha mengubah suai kedai di depan rumah untuk dijadikan dangau buku -kalau tak sesuai digunakan kampung buku. Namun konsepnya ialah menjual buku di kampung. Menarik bukan? Tunggu perkembangan dan boleh klik kampungbuku.blogspot.

No comments: